5 Tips för din copy.

Hur skriver man bra captions/copy?

Som småföretagare är det inte alltid man har råd att anlita någon för att skriva copy till en hel webbplats, eller anlita någon som sköter ens sociala kanaler. Jag vet, jag har varit där själv.

Man vill så gärna nå ut till nya människor för att få nya kunder/följare, men det finns inte en fet budget att lägga på marknadsföring. Varpå man plitar ner något själv och tänker att det får vara good enough.

Problemet är många har helt fel utgångspunkt när de skriver,  därför tänkte jag dela med mig av några tips för att skriva schysstare texter. Jag är själv inte utbildad copywriter, men har läst och nördat för att bli bättre på att skriva copy.

Och du, man blir inte grym på att skriva från en dag till en annan. Men övning ger färdighet 😁 Längst ner i inlägget delar jag lite länkar som kan vara värdefulla att besöka om man vill lära sig mer.

Tips för copy. Bild på anteckningsblock och tangentbord.

5 Saker att tänka på när du ska skriva.

Utgå från kunden- inte dig själv.

Don’t make it about you. Den som besöker din webbplats eller din sida på sociala medier är inte där för att du ska tjäna pengar. Däremot är den där för att se om och hur du kan hjälpa eller inspirera dem.

Ett tips om det blir korvstoppning i hjärnan när du ska skriva är att skriva ner den text du tänkt “från ditt perspektiv”. För att sedan läsa igenom den och fundera på hur du kan formulera om det så att det blir för kunden.

Kort & Luftig text

Det är mycket information som ska in i våra hjärnor idag. Om du har för mycket text och för lite luft så blir det gärna övermäktigt. Man orkar då inte läsa helt enkelt.
Så- håll texten relevant, återigen- utgå från kunden, dela upp i kortare stycken och låt det vara luftigt.

Vänsterjustera text som inte består av enstaka meningar, på så sätt blir det lättare för ögat att läsa och du skrämmer inte iväg läsare i onödan.

Fokusera inte på funktioner - Fokusera på resultatet.

Skriv inte om alla sjuttio-elva funktioner din produkt/tjänst har utan skriv istället om vad den åstadkommer, vilket resultat man får av att använda den.

I vissa fall kan det ju såklart vara bra ibland att ha information om alla sjuttio-elva funktioner. Men då kan det vara bättre att ha dem på en annan sida som man klickar sig vidare till (om det gäller ens webbplats) eller på bloggen om det handlar om sociala medier. På så sätt kan  man enkelt kan klicka sig vidare om man vill ha mer information.

Kunden köper inte produkten den köper lösningen på sitt problem.

Lägg tid och energi på rubriken.

Det är den som ska fånga upp läsaren, få den att stanna upp och vilja läsa mer. Men se även till att den är relevant för texten, du vill inte ha en irriterad läsare 😆

När jag skriver copy oavsett om det är för mina sociala medier eller här på bloggen så skriver jag alltid rubriken sist av allt, alltså inte sist i texten utan det sista jag gör. På så sätt kan jag kolla att den verkligen är relevant, och även lägga lite extra tid på att fundera hur jag ska fånga upp läsaren.

Mattias Åkerberg tipsar även i copypodden om att skriva massor av rubriker för att sedan välja den bästa. 

Och sist men inte minst- Skriv med känsla.

Skriv så din målgrupp och idealkund förstår dig. Och framförallt våga vara dig själv och låta din personlighet komma fram. Du kan vara personlig utan att vara för privat.

Vad vill du med texten? Vad är målet?
Försök få en känsla hos läsaren, skapa igenkänning, en Aha-upplevelse eller något annat som gör att denne vill veta mer, kikar in på din webbplats, tar kontakt, trycker på följ eller vad ditt mål nu kan vara.

Dags att skaffa hemsida- Men har inte riktigt budget?

Isåfall vill jag tipsa om Webbas.
Grym plattform som är riktigt användarvänlig och med helt outstanding support. Allt du behöver på ett och samma ställe! 💯

Klicka på loggan för att läsa mer om webbas. 
*Affiliatelänk

Webbas

Snart kommer du även att kunna köpa färdiga webbplatser av mig, alltså en färdigdesignad hemsida där du bara byter ut färger, bilder och text till ditt. 

Guide- Hur du kommer igång med contentplanering.

Spara tid - Börja contentplanera och batcha ditt innehåll i sociala kanaler.

Ja, alltså det finns ju säkerligen lika många sätt att lägga upp sin contentplanering som det finns content-skapare. Men då jag själv slet med detta länge och försökte fundera ut ett sätt som fungerade för mig så tänkte jag nu dela med mig av hur jag gör när jag planerar mitt content. Kanske kan det hjälpa dig att bli bättre på content batching.

För visst har väl de allra flesta varit där, man sitter och tänker att man ska/borde dela något på sina sociala medier. Men så går det åt en halv dag att ens klura ut vad man ska dela, och sedan dessutom skapa text och design. Genom att batcha ditt content och verkligen avsätta tid för det så blir du betydligt mer effektiv och sparar faktiskt massor med tid.

Så, hur gör man då? Eller rättare sagt, så här gör jag. Det är det sätt som funkat allra smidigast för min del ✌🏻

Contentplanering Sociala medier

Först av allt- Har du koll på målgruppen?

  1. Skapa ett kalkylark (eller skriv på ett vanligt papper om du hellre vill det).
    Skriv ner din målgrupps problem. Tänk då på att ta med problem de vet om att de har och även de problem de har men som de inte är medvetna om.

    Jag har gjort olika kolumner i mitt ark, en kolumn för problem de vet om och en kolumn med problem de inte vet om. Då kan jag lätt fylla på varje kolumn om/när jag får mer information om målgruppens olika problem.

  2. Skapa ett nytt arbetsblad i kalkylarket (eller ta ett nytt papper om du föredrar att skriva för hand). Skriv ner alla möjliga olika svar du har på målgruppens problem.

    Om du vore frisör t ex så skulle målgruppens problem kunna vara: 
    Fixa fest frisyr hemma? (problem de vet att de har) eller -Hur tvätta håret rätt? (problem de inte är medveten om).

    I flik nr 2 skulle möjliga svar kunna vara:

    Fixa fredagsfrisyren på 5 min eller Varför du ska schamponera håret 2 gånger. Men såklart kan du ju komma på mänger av svar på varje problem och alltså på så sätt få till en hel hög med inläggsidéer.

Dags att planera ditt content.

Sedan är det dags att börja planera- När, var & hur ska du dela på sociala medier? 

Jag planerar för en månad i taget och har då gjort ett blad för varje månad i mitt kalkylark. Så skriver jag helt enkelt in de olika idéerna samt när och i vilken form (singel, karusell eller reel) de ska publiceras.

Dags för det roliga- Det faktiska skapandet.

Jag brukar skapa och schemalägga för 1-2 veckor i taget, det känns rimligt för min del och då hinner man med att kolla av hur det går. När jag ska skapa delar jag upp det i 3 delar, oftast gör jag varje del på olika dagar. Jag har en förmåga att stirra mig blind och bli lite omotiverad om jag sitter för många timmar 😆 

  1. Först skriver jag ned texterna till inläggen. Efter jag gjort det skriver jag en fångande rubrik/caption samt en kort beskrivning av tilltänkt foto eller grafik (om det ska vara ett grafiskt inlägg). Jag skapar nästan alltid rubriken efter texten för att jag vill vara säker på att den verkligen är relevant för texten, men även för att jag vill lägga lite extra tid på att fundera ut något som får mina följare att stanna upp och läsa (något som inte är det lättaste i dagens scroll-samhälle 😆)

  2. När all text är klar skapar jag grafik eller fotograferar. Jag som mest har grafiska inlägg gör dem i Canva ( Finns både gratis & betald variant). Bilder redigerar jag med appen Lightroom på mobilen eller Affinity Photo om jag ska redigera på dator.

    Tips! Om du gör mestadels grafiska inlägg. Gör ett antal mallar enligt din grafiska profil i canva. När du sedan ska skapa, gör en kopia av mallen och redigera den så spar du lite extra tid. Skulle du vara intresserad av att köpa färdiga mallar? Kontakta mig HÄR

     

     

  3. När både text & foto är färdiga så schemalägger jag dem i Meta Business Suite. Där kan man schemalägga för både Instagram och Facebook, och även schemalägga händelser. Supersmidigt tycker jag och kostar dessutom Noll kronor👌🏻

Har du några frågor eller funderingar?

Tveka inte att kontakta mig. Oavsett om det gäller hiss eller diss eller om du har någon fråga. Inga frågor är för dumma 😃

Här kan du maila mig annars kan du hitta mig på Instagram här eller Facebook här. 

Ps! Du vet väl att du kan anlita mig om allt känns svårt?

Läs mer om det HÄR ✨ Om du väljer att anlita mig för hjälp med strategi och plan för Instagram får du dessutom ett grymt färdigt kalkylark enligt ovan (och med en massa mer finnesser) som du med enkelhet kan jobba vidare med själv sedan 🤩👏🏻

5 Saker jag önskar jag hade vetat när jag startade mitt företag

Som relativt nyutexaminerad frisör med ett gäng mindre trevliga erfarenheter både som anställd och egen med hyrstol, tog jag hösten 2014 beslutet att öppna en helt egen frisörsalong.

Den drev jag sedan i 3 år innan jag bestämde mig för att lägga ner den och göra något annat istället. Anledningarna till detta var många; jag ville jobba flexiblare, slippa pressen av att hela tiden själv se till att pengarna kom in på kontot osv.

Jag kan dock inte låta bli att fundera på hur mitt företag skulle ha utvecklat sig, om jag då hade haft den kunskap jag har idag.

Här nedan listar jag några tips som jag idag hade velat ge mig själv för 7 år sedan.

Saker jag önskar jag visste när jag startade min frisörsalong

5 Tips till dig som ska starta företag

1. Sätt mål.

Genom att ha tydliga, mätbara mål så blir företagandet så mycket enklare.

Vart vill du vara om ett X antal år? För det första, sätt ett långsiktigt mål och utgå från det när du sedan bryter ner det i mindre mål. Om du är som jag, dvs en som gärna bara lallar på och har en förmåga att lätt tappa fokus. Så, bryt ner dem så pass att du vet vad du behöver göra varje vecka och varje dag. För att på så sätt verkligen kunna kolla att du är på banan och på väg i rätt riktning.

2. Gör en marknadsundersökning.

Jag vet. Det kan kännas så tråkigt, man vill snabbt komma igång. Och man vet ju själv hur bra ens produkter/tjänster är och vem man kan hjälpa.

Men, genom att göra en marknadsundersökning får du veta så mycket mer. Du får veta hur dina potentiella kunder ser på saken, hur dom uttrycker sig, hur dom ser på deras problem och även vad de har för problem som de inte är medvetna om. 

När du har koll på dessa saker, då kan du kommunicera med dem och nå ut till dem i din marknadsföring.

3. Ta in hjälp

Tid är pengar. Så snart du har råd, lej bort det som inte är din expertis. Det kan vara saker som marknadsföring, bokföring, kundservice m.m

Du tjänar mer på att göra det du gör bäst och låta någon som kan göra det andra. Denne gör det antagligen mycket snabbare och bättre, och du kan istället satsa på att dra in pengar i företaget.

4. Analysera & Planera

Avsätt tid för planering och analysering.

Titta över hur det går för dig, är du på rätt väg mot dina mål. Hur går det ekonomiskt? Några åtgärder som behövs? Kan du effektivisera någonstans?

5. Ta betalt

Och sist men absolut inte minst. Tänk att det kan vara så svårt, det här med att ta betalt. Speciellt vanligt tror jag det är hos kvinnor, även om det säkerligen förekommer hos män också. Att vi inte riktigt tar betalt för vår tid och vår kunskap.

Men här vill jag ge mitt allra viktigaste tips. Ta ordentligt betalt redan från början. Det är så lätt när man precis ska starta att man blir lite osäker och lägger sig lågt i pris. Och jag säger som så, det kommer att slå tillbaka på dig sedan.

Om du mot förmodan ska ge någon form av rabatt. Var tydlig med att du gör det, hur mycket och varför. Då blir det lättare att ta betalt som vanligt nästa gång. Ett annat tips när man som nystartad vill köra någon form av kampanj är att ge mervärde istället för att sänka priset. Dvs ta fullt betalt för din produkt/tjänst och ge något extra på köpet.

Det finns absolut tillfällen när det kan vara befogat att sänka sitt pris. Men gör det när det gynnar dig, när du har tänkt igenom det och när du har något annat att vinna på det. Så som kunskap, övning eller vad det nu kan vara. Och återigen var alltid tydlig med att du gör det.

Att tänka på när du ska starta företag

Frågor och funderingar?

Har du några frågor, funderingar eller andra tips att bidra med? Lämna gärna en kommentar här nedan eller kontakta mig HÄR.

Följ mig på Instagram för att få tips om digital marknadsföring på webben & Instagram. Du hittar mig på Instagram HÄR.

Länktips!